Tuesday, August 18, 2009

"Woman are meant to be loved,
not to be understood
" - Oscar Wilde


Annoyed betullah rasa hari ini. Annoyed dengan demanding clients. Annoyed dengan rude opponents. Annoyed dengan incompetent staffs. Dengan kerja, apalah lagi, tentulah annoyed. Annoyed serba-serbi. Even annoyed dengan Maggi Goreng Mamak yang sedap tapi tak pedas sedangkan dah pesan, “Bos, kasi pedas tau!” Syaitan apa entahlah yang merasuk.

Annoyed tak habis-habis. Bak kata Joe Purdy berulang-ulang, “I just can't seem to get it right today, I just can't seem to get it right today, I just can't seem to get it right today, I guess I'm gonna give up.”

Di hari yang penuh perasaan annoyed ini, maka sesuai sangatlah untuk menyenaraikan Pet Peeves aku. Okay, nak bahasakan diri as AKU hari ini sebab perasaan sangat annoyed. Maaf kalau anda gadis sopan dan jejaka pemalu tak suka baca penggunaan AKU. Just let me be. Sebenarnya pet peeves aku depends largely on the kind of mood I am in. Kalau mood okay, tak akan tertanggu sangatpun. Kalau mood macam dirasuk syaitan annoyed tak habis-habis, maka pet peeves itu mulalah ketara.

Ulang semula maksud PET PEEVES mengikut Wikipedia yang bijaksana: Minor annoyance that an individual identifies as particularly annoying to them, to a greater degree than others may find it. So here goes, the 5 Things That Peeve My Pet (nonsensical sungguh ayat):

1. Pertanyaan–pertanyaan menyibuk dari penjaga-jaga kain yang tak cukup kain sendiri untuk dijaga. Soalan paling istimewa dan digemari oleh penjaga kain di sekeliling aku ialah tentang perkembangan dan/atau status sistem peranakan aku. Annoying yang diumpamakan macam Raja Namrud yang annoyed dengan bunyi nyamuk yang mengiang-ngiang di telinga baginda. Tapi nauzubillah. Tak mahu jadi Raja Namrud.

2. Tak sukalah penggunaan font kecil font besar konon-konon comel begini: NaMA sAyA iALaH MarLizA RaDzi. I aM stUcK in tiNGkataN DuA which ExpLaiNs whY sAya MasiH RasA PeNuLiSan maNjA gAyA KanAK-kAnaK iNi ComEL wALauPun ia MenJengKeLkaN baNyaK piHak. Aku tahu ia perkara remeh saja tapi aku annoyed, nak buat macam mana. If I remember correctly, Chics actually wrote an entry about this. Ngeh.

3. Sebenarnya banyak pet peeves aku yang berkaitan dengan penggunaan font, penulisan and what not. Ayin would know. Annoyed betul kalau dapat surat menggunakan Times New Roman. Buruk. Annoyed juga kalau nampak word documents yang tak justified. Annoyed kalau dapat surat formal guna Comic Sans. Annoyed dengan orang yang suka abbreviate perkara-perkara tak perlu dalam SMS serta dalam lain-lain perkara.

Haha tentang ABBREVIATION; kelakar kan? The fact that abbreviation means ‘pemendekan’ tapi perkataannya panjang. Kelakarlah.


4. Aku tak suka orang yang park di disability parking bay. Mungkin tak pernah tengok episod 3R yang Ras Adiba Radzi merayu supaya jangan buat begitu sebab dia selalu tak dapat parking spot itu. Parking spot manusia normal lebih kecil dan tak cukup ruang untuk kerusi roda, harap maklum. Kalau tak pernah tengok episod itupun, fikir-fikirlah. Kalau Tuhan makbulkan keinginan itu, baru tahu. Kalau aku nampak orang sihat park di tempat begitu, aku akan kata pada diri aku, “Cacat otak agaknya.”

5. Macam semua manusia normal yang tahu budi bahasa, aku benci orang yang potong queue. Dia ingat dia raja? Rajapun tak boleh potong queue sebenarnya. Kalau di Padang Mahshar nanti, queue dengan rakyat jelata juga. Tapi yalah, kalau bukan raja, lagilah teruk. Cut queue kemudian buat muka tak rasa bersalah. Rasa macam nak sergah dia cakap, “My God, are you stupid or are you stupid?!” Tapi aku benci konfrontasi yang boleh menyebabkan sakit jantung sendiri lalu bersabar sajalah.


Banyak lagi rasanya. Cukuplah dulu. Entri negatif tak perlu panjang-panjang. Tak elok sebarkan aura hitam secara berlebihan ke sekalian alam. Sudah, keluarlah kalian dari dunia beraura hitam ini. Pergi dapatkan warna pelangi dari dunia lain atau tunggu saja esok, mungkin aku sudah pulih lalu aku akan sebarkan aura merah saga dan kuning matahari. Mungkin.

No comments: