Tuesday, August 11, 2009

Forget what we're told before we get too old
Show me a garden that's bursting into life
Let's waste time chasing cars around our heads
I need your grace to remind me to find my own


Pet Peeve ialah 'minor annoyance that an individual identifies as particularly annoying to them, to a greater degree than others may find it'. Pagi tadi JJ & Rudy bercerita tentang pet peeves mereka. Sebenarnya saya mahu senaraikan pet peeves saya juga tapi tiba-tiba saya tak mahu entri negatif lalu saya nak kongsi 9 Perkara Rambang Yang Saya Suka.


1. Saya suka bubbles. Representasi childhood yang indah. Reminds me of ketenangan main bubbles di taman bunga. One of my favourite childhood memories ialah ibu bapa bawa saya dan adik bermain di Taman Tasik Perdana. Ibu will pack some foods, Little Bro will bring his kasut roda and me, my books and bubbles. My dad will jog around the park dan jaga adik main kasut roda and Ibu will stay with me; main bubbles dan baca buku. Aaah childhood yang indah.

Hodoh betul wajah saya dalam gambar ini sebenarnya. Lantaklah. Gambar ini saya letak di Facebook saya dengan kata-kata ‘I like bubbles. Lest we forget our inner child!’. How apt!


2. Saya suka balloons atas sebab yang sama. Representasi keindahan zaman kanak-kanak. Representasi keceriaan di karnival; kanak-kanak berkejaran makan ais krim, carousel berwarna-warni, pink cotton candy, merry-go-around yang berkerlipan memanggil-manggil, teddy bears to be won, hingar bingar bunyi bumper cars, suara kanak-kanak menjerit riang, lagu-lagu dari alat permainan, dan tentunya pretty, colourful balloons.


3. Saya suka filem Setem. Saya rasa ia suatu produk Malaysia yang sangat bagus; skrip yang bagus didukung oleh pelakon-pelakon yang bagus dan digarap oleh pengarah yang bagus. Baiklah, pengarah itu bukan berasal dari Malaysia tapi mengikut majoriti pengkarya, ini adalah produk tempatan.

Tak perlu memek muka slapstik untuk hasilkan lawak bermutu. Tak perlu latar Sydney Opera House untuk dapatkan sinematografi yang cantik di mata laymen seperti saya. Tak perlu pelakon kacak untuk komersilkan karya. Setem buktikan tak perlu itu semua. Lalu saya suka.


4. Saya suka blog
Zahiril Adzim. Saya terjumpa blog ini melalui satu lagi blog yang saya suka, Hanis Zalika. Surprisingly Zahiril updates his blog on frequent basis. And he writes really well too. Saya selalu kagum bila jumpa Malaysian youths yang berbakat dan/atau bijak serta boleh menulis.

Kalau tak kenal Zahiril, dialah drug pusher yang hot dalam siri Kami. Dia aktif berteater tapi saya rasa mainstream fame dia bermula sejak Kami. Suami saya panggil beliau Ariel Malaysia. Beliau menang FFM baru-baru ini. Pelakon Lelaki Harapan. Tapi beliau kalah Shout Award kategori Hot Guy kepada Faizal Tahir. Banyak kan useless facts? Biasalah. Ngeh.


5. Saya suka majalah Women’s Weekly. Masa belajar, saya pelanggan setia majalah Eh! tapi sudah lama betul tak baca Eh! Rosie Haslinda, penulis kegemaran saya di Eh! sudahpun jadi editor majalah In Trend sekarang. Pertama kali beli In Trend dan tiba-tiba ada surat
Arin tersiar.

Saya suka juga brainless magazines. Kah kah saya malah baca URTV. Tidak, tidak, saya tak pernah beli, tapi di kedai mamak tempat suami saya gunting rambut, sentiasa ada URTV terkini maka saya akan baca setiap kali menunggu. Kah kah memang terlalu brainless, which suits me fine setelah letih 5 hari guna otak bahagian serius. Tapi ya, my current favourite magazine have got to be Women’s Weekly. Mungkin saya sudah matang.


6. Saya suka photography tapi saya tak berbakat langsung mengenai technicality. But I appreciate good shots dan mata laymen saya nilai photography hanya dari sudut estetika. Jangan tanya saya tentang penggunaan aperture or whatever, saya tak tahu.

Tapi nilai estetika bukankah bergantung pada penilai? Terlalu subjektif. Tempoh hari, sepupu saya yang gila photography tunjukkan website seorang wedding photographer yang beliau gemari. Saya sedikitpun tak suka gaya photography nya. Subjektif, kan? Adik saya pelanggan sebuah majalah photography. Ada pertandingan di dalamnya. Gambar pemenang itu, bagi saya, tiada apa-apa yang menarik. Tapi yalah, subjektif kan?


7. Saya suka Allahyarhamah Yasmin Ahmad. She is such an inspiration. Saya tonton channel YADK di ASTRO dan rasa terlambat sebab baru mahu rasa suka. I was never a fan of her movies; I liked Mukhsin, tapi saya tak pernah betul-betul minat Sepet and Gubra like others did. Tapi saya suka semua iklan beliau. Too bad she didn’t get the chance to contribute to the 1 Malaysia concept; she’d have done great, don’t you think so?

And Yasmin as the person she was adalah sungguh impressive; sungguh positive, sunggguh kreatif and passionate dan sungguh full of life. Such an inspiration! She said, rahsia kejayaan ada 3 saja, “Work hard, doa and be nice to your parents.” How very true.


8. Saya suka Baju Kurung Pahang. Saya rasa ia rekaan yang hebat sebab ia buat orang pendek nampak tinggi dan orang gemuk nampak kurus, which works fairly well for me. Kah kah. Kasihan saya gemuk dan pendek. I used to really like kebaya but I guess I have to lose a few kilos to be able to look good in kebaya again. Tapi memang cantiklah kebaya.

Cuba bayangkan kalau si genit Kirsten Stewart pakai kebaya nyonya. Bukankah comel lote? Tak acilah, kan? Kulit putih merah, rambut ikal mayang, tinggi lampai, mata light brown. Fazura yang comel berkebayapun boleh kalah kalau letak sebelah Kirsten Stewart berkebaya tau.


9. Saya suka Zee Avi. Saya hanya pernah dengar 2 lagu dia. Tapi saya suka the idea of Zee Avi and her inspirational success story. Kalau tak tahu, here’s some useless facts lagi. She posted a You Tube video as a gift for a friend. Dia nak delete after a few days but decided to just leave it there and surprise, surprise, she got a lot of positive feed backs and one singer actually posted her video on his website. Long story short, the White Stripes producer found her video, and the rest, as they say, is history.

Masih belum impressed? The talented Sarawak-born KL-bred girl has been featured in the Rolling Stone (she got 2-stars for her album review tapi tak kisahlah, to be reviewed by the Rolling Stone is good enough IMHO) and she is now touring the US. So young and yet so successful; touring America while I’m stuck in this 9-7 routine of mine. Yikes.

I guess I need your grace to remind me to find my own.