Wednesday, May 20, 2009

Those who bring sunshine to the lives of others
cannot keep it from themselves
” - James Matthew Barrie


The firm recently lost one of our litigation lawyers to one major Johor company. This, tuan-tuan dan puan-puan, results in expansion of my portfolios, or in the honest reality of the situation, kerja yang bertimbun-timbun. But yes, I still find time to update this blog because that’s just the way I roll; all kerja, kerja, kerja non-stop sampai kepala hampir explode will only make AM a dull girl. Heh. Okay, saya memang already dull but you don’t want me to become duller (is there such word?)

The rest of us litigation lawyers jokingly asked the account department, “So, since his portfolios are all divided among us, what about his salary?” Of course the answer was mendukacitakan. Kerja tentulah dapat, gaji tentulah tidak. Heh. Anyways, kelmarin was the first day of the many hectic days ahead. Dan kelmarin juga, Allah in all His Mighty and Love, telah menentukan bahawa suatu tazkirah menyentuh jiwa dapat saya dengar on my way home from a hectic day at work. Tentang IKHLAS. Maha Suci Allah.

Kadang-kadang, kerja yang kita buat memang tidak akan dapat balasan dan penghargaan yang sewajarnya dari manusia. Gaji sikit, pujian pun tak ada. Tapi kita perlu ingat, bahawa kalau kita kerja dengan ikhlas kerana Allah, Allah Yang Maha Adil itu akan kurniakan kita pahala, yang tentunya jauh lebih baik dari segala ganjaran dan pujian manusia. Allah berfirman: “Ikhlas itu ialah suatu rahsia daripada rahsiaKu yang Aku titiskan dalam hati hamba-hambaKu yang Aku kasihi.”

Ngeee. Mari kita istighfar ramai-ramai, kawan-kawan. Astaghfirullah.

Myself of all people, rasanya memang tak pernah sampai darjat itu, darjat ikhlas bekerja kerana Allah. Ada saja nak complain. Ada saja tak puas hati. My work ethic is simple: Buat kerja dengan betul supaya tak menyusahkan diri di kemudian hari. And you don’t want me to get started on my work motivation. Haha. Ia adalah gaji dan datelines and ketakutan kepada Mahkamah/Boss/Klien. Siapa macam saya, angkat tangan! Eleh tak nak mengakupun tak apa. Biarlah saya mengaku sendirian. Ngeee.


Memang susah untuk ikhlas. Kalau hari ini Bos tanya, “Do you think you deserve to be paid more?” my answer would surely be yes. Gaji sikit, tak dapat kumpul duit untuk travel the globe. Gaji sikit, tak dapat beli rumah idaman. Gaji sikit, tak dapat makan mewah lazat-lazat. All those little worldly pleasures lah senang cakap; untuk dapatkannya, perlu ada gaji. Lalu gaji seolah-olah jadi the supreme motivation. Susah, susah. And praise and compliments, well, it’s just natural, we human thrive on that. Kalau hari ini Bos kata, “You did a very good job”, tentulah saya akan gloat dengan kebahagiaan. Hahaha. Susah, susah.

Oleh itu, myself of all people, paling tak layak untuk preach about ikhlas. But yeah, I just thought I’d share an excerpt from the tazkirah, sebab kadang-kadang bila ada hembusan-hembusan yang mengingatkan macam itu, akan buat kita tersedar, walaupun sekejap cuma.

Lalu bila saya dapat hembusan itu kelmarin, saya tidak mahu selfish dan ingin sampaikan hembusan pada semua. Boleh?

After all, bukankah ikhlas itu suatu rahsia yang takkan mampu kita ungkai? Bukankah ikhlas itu, philosophically explained, adalah seperti semut berwarna hitam yang berjalan di atas batu berwarna hitam pada malam yang gelap-gelita? Huhu. Go figure.

No comments: