Sunday, May 10, 2009

"My mom is a neverending song in my heart of comfort,
happiness, and being. I may sometimes forget the words but
I always remember the tune.
" - Graycie Harmon


Saya tak tahu the depth of kasih sayang Ibu. Sebab kata orang, kita hanya boleh faham kasih sayang ibubapa bila kita alaminya sendiri. But I certainly know that kasih sayang saya pada Ibu memang tak boleh diukur.

Masa kecil saya sebenarnya takut pada Ibu. She was what we call the ‘bad police’ dan Bapa saya main peranan as the good one. I guess kebanyakan keluarga pun begitu; ibu mendisipilin dan bapa memanjakan. Kalau buat salah kecilpun saya akan mengaku pada Bapa dan minta bantuan dia supaya Ibu tak marah. Ada sekali saya patahkan cekak, takut betul, pergi mengadu pada Bapa dan dia tolong saya sorokkan cekak itu daripada Ibu di belakang almari. Comel kan Bapa saya? Tapi usaha Ibu disiplinkan kami telah bawa kebaikan dalam hidup saya, saya percaya. Macam kata-kata Pearl S. BuckSome, "Some mothers are kissing mothers and some are scolding mothers, but it is love just the same, and most mothers kiss and scold together."

Masa remaja, hubungan saya dan Ibu berjarak jauh sebab saya belajar di sekolah berasrama penuh. Setiap minggu rasanya Ibu hantar surat atau bungkusan penuh berisi jajan kegemaran saya. Masa remaja memang selfish, masa itu, saya fikir jiwa saya saja, saya sajalah yang rindu pada rumah. Saya lupa Ibu mesti lagi perit, lepaskan anak perempuan yang seorang ini berdikari seorang diri, sedangkan sebelum itu, kapur kasutpun tak pandai. Tapi lagi comel, sebab Bapa saya menangis masa tinggalkan saya kali pertama di STF itu. Saya ingat Ibu buat-buat macho, supaya saya macho juga. A tough one, that woman is.

My relationship with her bertukar kepada satu fasa yang lebih menyeronokkan ketika saya di university (hingga kini). We became best friends. It’s even more fun being best friends with your own mom because she loves you unconditionally, won’t judge you for anything, gives her all, and speaks the truth. Kalau dia rasa saya gemuk, dia beritahu saya, “Yanti nampak berisilah.” Kalau dia rasa saya kurus sangat, dia ambil secawan fresh milk dan letak depan muka saya sambil cakap, “Cengkung sangat, takut Ibu tengok.” Ibu saya memang comel.

Pendek kata, saya sayang sangatlah Ibu saya itu. Saya bersyukur pada Tuhan kurniakan dan masih pinjamkan saya Ibu saya. Saya doakan Ibu sentiasa bahagia dan diberkati hidupnya. Saya mohon pada Allah agar mudah-mudahan saya diberi nikmat menjadi seorang ibu supaya saya boleh jadi ibu yang sama hebat seperti ibu saya. Happy Mother’s Day to my mom and to all moms out there. You guys are the best!

No comments: