Thursday, November 01, 2007

Saat malam menjadi terlalu dingin.
Hingga pagi tak seindah biasanya.



(On speaker: Tombo Hati by Opick)

Aznil posed a question to a caller on ERA this afternoon, “Apa yang Kak Leha fikir mula-mula sekali masa Kak Leha buka mata pagi ni?” and Kak Leha answered, “Kak Leha bersyukur sangat Tuhan masih hidupkan Kak Leha”.

Aku jua. Semalam dari jam 1 hingga 3 pagi, hujan terlalu lebat, guruh terlalu menggegar, kilat sabung-menyabung. Aku kerap terjaga, terkejut. Lalu fikiran mula merepek meraban, ‘Macam mana kalau kena sambar kilat masa tengah tidur?’ ‘Kuatnya guruh. Takutnya Bapak sakit jantung sebab terkejut’ ‘Macam mana kalau sedar-sedar nanti rupanya tengah lemas sebab banjir’ dsb. Lalu apabila disedarkan oleh phone alarm pagi tadi, terasa betapa nikmatnya diberi peluang untuk masih hidup, seindah biasa.

Fear factor. Di atas itu adalah one of mine. I've got a lot of fears yang mana sesetengahnya adalah ridiculous (so I was told), antaranya:

(1) I fear wartawan yang berkeliaran dengan video camera dan mikrofon mereka (di bawah Pertama Complex selalunya). Aku tidak mahu ditemubual untuk 'Apa pendapat anda tentang Ramlah Ram?' atau 'Apa harapan anda untuk Rosyam Nor?' dsb. Lari!

(2) I fear menaiki elevator bersama lelaki tidak dikenali, terutama selepas waktu pejabat. Scary! Bukan aku tidak percaya lelaki. Then again, yalah, memang kerana aku tidak percaya.

Tapi aku yakin, ramai berkongsi Fear Factor ku ini: Ditarik nyawa dalam keadaan tidak beriman. Nauzubillah. Have a good day, God-fearing people!

No comments: