Thursday, June 23, 2011

Pretend inferiority and encourage his arrogance.” - Sun Tzu


If you follow me on Twitter, you’d probably terkena percikan negatif earlier today, gara-gara pertemuan negative aku dengan Makcik Tai-Tai Bodoh Penjual Russ Bear (selepas ini dikenali sebagai “Makcik Bear”). To those who are too cool for Twitter, here’s what happened:

“Oooh Russ bears. Just the colour I’m looking for my next DC,” hatiku berkata. (Konon hati berkata-kata dalam English) Tapi semua were on display on the shelves behind the counter. Lalu memanggil Makcik Bear yang kelihatan seperti baru lepas perm rambut. Tai tai, biasalah.

Aku ajukan soalan dengan sopan, “Hello, may I know what’s the price for the brown one, the one on the far left.” Selepas aku tanya harga bear ketiga, dia mula bersuara marah. Sampai bear keempat, dia jawab dengan nada tinggi dan wajah naga. Eh eh?!


I was like, helllllloooooooooooo? Apahal kau, Makcik Bear? Lalu aku sound dia, “Eh apasal you nak marah I? I tanya harga sebab I nak beli.” Dia kata sebab harga semua lain-lain, dia kena tengok satu persatu. Sebab aku tahu harga lain-lainlah aku tanya satu-satu! Kalau aku tak tanya, macam mana aku nak tahu, ngok?! Masuk ke dalam counter? Atau kerja situ saja? Aku ambil alih gerai gift picisan kau dan kau konon-konon nak ambil alih kerja aku jadi litigator?!

Memang ngok first class punya ngok. Aku mark kedai kau, Makcik Bear. Aku mark. Kau ingat kedai kau je jual Russ bear? Jusco dan Memory Lane pun ada lah!

I tell you, the customer service in Malaysia, memang mostly first class punya ngok. Siapa yang tak pernah experience makcik jaga kaunter berwajah ketat? Or salesgirl yang kau pegang satu baju, dia terus susun 2 saat selepas itu? Or salesgirl yang memandang kau atas bawah atas bawah, seperti, adakah kau mampu? Or cashier yang baling duit pada kau dan berwajah naga sedangkan kau sopan mengucapkan terima kasih? Or waiter who layan you like you’re there to menyamun makanan? Bukankah kita rasa nak piat-piat telinga mereka?

The thing that bugged me the most is the fact that Makcik Bear is a Chinese. Bukan, aku bukan racist. I am bugged sebab Chinese are known as the smartest business people. They respect you, layan you like bosses, and in general make you feel good about spending your money on their business. Most of them, anyway.

Tapi kau memang lainlah, Makcik Bear. Mungkin kau tak baca buku Sun Tzu, Art of War.

Atau kau memang secara asasnya, is a major pain in the ass. Bleurgh.

14 comments:

hanakirana said...

Hari tu aku dgn kawan2 kat Harrods, feeling2 mak datens dan first lady la konon kan. kami dok belek2 scarves yg memang tengok sekali imbas pun dah tau tak mampu. kalau tak silap sehelai paling murah £100, noks.

tapi pekerja di situ siap tanya aku nak apa dgn begitu peramah dan santun yg bukan dibuat2, nak belek2 pun takpe (maklum dia pun pasti tau kami tak mampu). siap puji tudung kitorang, tanya beli kat mana. alahai..

AyinEmran said...

Habislah kedai dah kena mark. Big mistake, Makcik Bear!

Marliza Radzi said...

Hana: Alahai bagusnya. Nak belekpun rasa tenang, tak adalah rasa macam ada orang breathing on your neck.

Ayin: Daud kata dia dah gi bakar gerai tu. Dia kata, makcik tu jerit-jerit tanya, "What's my fault, what's my fault?"

HW said...

Makcik tuuuu! Rasa nak babab aje. Baik dia duduk rumah kalau tanak layan customer. Haish.

-Wahida-

Anonymous said...

kita bakor jer....hahaha..sabar la Am..>_<
_mia-zuryn_

Marliza Radzi said...

Wahida: Daud kata barangkali dia dah kaya, maka dia eksyen.

Zuryn: Haha. Sabar, sabar.

WaNNi said...

oh ada satu negara lg yg customer service teruk, teruk dr malaysia agaknya.. Luxenbourg. Husband k wani pegang paket kerepek kentang pun kena marah, makcik tu kata nnt chips dlm tu hancur. terus x jd beli. tp mmg dah kena warning dgn tour guide pun pekedai2 sana x mesra. anggap ja la kita x bernasib baik.

Marliza Radzi said...

Erk teruknya. Nasib baik saya tak mungkin sampai situ (haha).

Anonymous said...

masa gi chengdu,china hari tu pun kena jugak..kitorang jalan2 nk pilih srvnior..auntie tu marah sbb ktorang pegang2 barang dia..cane x pegang sbb nak pilih kn???huhuhu...last2 ktorang blah mcm tu je..pegang skit da kena sound..hehe~
-fqah-

kano said...

paham paham.. selalu kena yg diorg pndg atas bwh mcm aku x mmpu beli (bukn x mmpu, tp nak cari yg paling mahal n berkualiti..hehe).mentang2la aku pakai selebet je. mcm la kedai tu dia yg punye!

memang 'selamat' la kedai makcik bear!

Wafaa said...

Ingatkan nak masukkan sekali bab budak yg tegur kak long-kak long tu. Hehee. Attitude customer service kat Malaysia memang tak akan dapat 5 star dari kita. Tapi orang mesti akan compare dengan Jepun. Jepun bagus itu ini. Ngee

Anonymous said...

i concur u! service kat mesia memang teruk. hospitals included. kalau gi hospital/klinik, nurses suka tunjuk lagak. cuba gi court, kita tengok sape hebat? some of us fail to understand that kita suma sama je. hebat in our own profession/field. if only we can learn to respect each other, the world can be a better place to stay (cheh...)

noor said...

Kesian kan hidup SA nih... seriously, saya x pernah jadi SA in my life, I would like to try to be one, and see, if I would turn as sour and unfriendly like them...

Marliza Radzi said...

Fqah: Kat Petaling Street pun ada macam tu.

Kano: Dia tak tahu Kano kaya! ;D

Anon: True :)

Noor: Semua pekerjaan ada masalah masing-masing. I have my own problems/ issues at work but I don't go around barking at my clients.