Tuesday, June 23, 2009

A real man knows a real woman when he sees her
And a real woman knows a real man ain’t fraid to please her
And a real woman knows a real man always comes first
And a real man just can’t deny a woman’s worth


Tak suka kan kalau kena kacau dengan lelaki tepi-tepi jalan? Tim Bradley wrote in June edition of CLEO about the nature of catcalling and wolf whistling. He said that it makes him, a man, cringe, and thus he doesn’t see why other men do it. Sudahlah amat tacky, malah kaedah mengorat sebegitu terbukti lebih banyak kegagalan dari kejayaan. He wrote that his girlfriend said that it makes her feel nervous, uncomfortable and sometimes a little unsafe. Hear, hear! How true. It does make me feel all that. Why don’t men get it?

Ada satu scene dalam filem Budak Kelantan, lelaki itu mengorat seorang gadis tepi jalan and it was so nasty and stupid, but strangely, he got her. Dapat response, dapat senyuman manja, dapat phone number. Memang betullah ada orang yang dapatkan gadis dengan kaedah begitu? Miang betul. Kedua-duanya. For the record, saya benci filem itu. Kalau saya orang Kelantan, saya akan lebih benci. Tonton sendiri untuk tahu.

Saya suka dengan kaedah di Arab Saudi. Di sana ada shopping mall khas untuk perempuan. Ini saya tahu melalui buku Girls of Riyadh. According to the book, there in the mall, you can see Muslim girls strutting their sexy dresses and stilettos and what not, sebab tak ada keperluan jaga aurat di situ, juga tak perlu takut dengan hungry look from men. Imagine the freedom! Oh my, sungguh blissful kan?

Di fast food chains di sana, ada 2 bahagian. 1 bahagian untuk keluarga dan lelaki, serta 1 lagi bahagian untuk perempuan saja. Saya tahu ini selepas tonton Anthony Bourdain: No Reservation. Anthony itu, typical American yang sangsi terhadap Islam that he is, tanya pada the woman who was showing him around; tidakkah dia rasa discriminated by men, sebab tempat makan diasingkan begitu? Perempuan itu jawab, tidak langsung, malah terasa privileged sebab perempuan Muslim di sana diberi keistimewaan untuk berasa selesa tanpa gangguan lelaki. Hear, hear!

Bagus betul kalau di sini sebegitu. Mesti sangat selesa boleh shopping dan lepak-lepak amongst women only. Kalau makan seorang diri atau dengan girlfriends, selesa betul sebab tak akan ada lelaki gatal menyibuk.

Tapi nanti mesti ada manusia bermentaliti Anthony Bourdain yang marah; discrimination and oppression oleh Islam terhadap wanita and what not. When in fact, mereka ini yang sebenarnya tak faham darjat dan keistimewaan yang telah diberi terhadap wanita dalam Islam. If you really understand the privilege dan perasaan selamat yang kami rasa dengan pengasingan, dengan menutup aurat, you’d surely agree with me. Muslim women, in the words of writer Aisha Tahira Stacey, are "liberated in the true sense of the word."

Terasa seperti mahu tulis tentang liberation yang saya rasa in embracing the Muslim way of life, tapi nantilah, save that for another entry perhaps. I am not quite sure how to explain it anyway, and also whether I’m the right person to write about it, me in all my TV-loving declaration. Heh. Anyways, as for being catcalled or wolf-whistled, for the record, sumpah saya benci.

No comments: