Sunday, April 12, 2009

"A traveler without observation is a bird without wings
- Moslih Eddin Saadi



Here comes the final part of our trip to Jakarta. Basically we did nothing much on our last day there. We lazed around in our room. I watched Lipstick Jungle with Indonesian translation. We struggled looking for Bank Mandiri, particularly the one in Wisma Alia. We got stuck in heavy rain and heavy traffic. We got lost in translation. Yes, basically nothing much.

We rode Bajaj (pronounced Bajai) for the first time. Not as bumpy as I thought it would be. Kalaulah Bajaj itu tidak terlalu lembab dan/atau udara tidak terlalu tercemar, it could have been a fun ride. Although I wouldn’t suggest it-lah, considering the fact that it costs as much as the Blue Bird cab ride, which is comfortable and reliable.

Okay, not too reliable. Salah seorang pemandunya gagal menemui Wisma Alia. FYI Wisma Alia is a huge building with a huge Bank Mandiri! Sudahlah tidak tahu jalan ke Wisma Alia, tanpa segan-silu telah meronda-ronda mencari sambil meter bergerak ya. Oh and worse, at one point, he even had the nerve to ask us, “Di sini belok kanan, ya Pak?” Adakah kamu rasa kami tahu? Adakah kami kelihatan seperti rakyat Jakarta? Suami saya berkali-kali perlu beritahu dia, “Kami tidak tahu, Pak. Kami bukan orang sini! Kami orang Malaysia” The worst part? We had to pay untuk ronda-ronda yang tidak tiba di Wisma Alia. And we paid. Without hesitation. Yalah, masuk kandang kambing, mengembeklah kami.

We went to the must-go shopper’s haven, Tanah Abang. Ia sungguh-sungguh besar! 8 tingkat, tak silap saya! I surprised myself though. Saya tidak beli apapun di sini kecuali sedikit ole-ole. No telekung, no Muslimah blouses, no lace. Perhaps I have borong-ed enough in Medan. Ngeee. Kami sekadar pergi untuk melengkapkan kunjungan ke Jakarta dan mencari alas meja yang dipesan seseorang. Ingat, sekiranya matlamat anda ke bumi Jakarta ini ialah untuk membeli-belah, then you should not miss Tanah Abang. Ingat nama ini, Tanah Abang. Baik?

Then we jalan-jalan around town, checked out their malls and what not. By 3, we went back to our hotel to fetch our luggage and headed to the airport. At the airport I strolled around the airport souvenirs shop while the Husband had foot reflexology. I told you, we did nothing much on our last day there. Heh.


I’d like to share some info with you guys. Read if you’re interested in interesting, irrelevant facts. Teehee.

Ini namanya Patung Pancoran. Nampak tangannya maju ke depan? Pak Sonny beritahu bahawa ini bermaksud menuju ke masa hadapan. Berwawasanlah Jakarta itu. Di sekitar Jakarta banyak patung-patung bermakna sebegini. Mereka memang peminat seni. Saya rasalah.

Ini air-air yang sungguh refreshing. Frestea dan Teh Botol. Ada satu lagi, Fruit Tea yang juga keluaran Sosro. Saya rasa sesuatu yang cukup bagus tentang Indonesia ialah mereka amat-amat mengutamakan produk tempatan. Selain air-air botol ini, contoh lain ialah Nescafe di sana adalah sangat mahal, saya percaya untuk menjaga jualan produk mereka, IndoCafe. Malah selama saya di dalam kereta Pak Sonny yang pasang radio tempatan, tidak sekalipun saya dengar lagu dari negara luar.

Ketika saya ke Jakarta, masih musim berkempen untuk PEMILU 2009. PEMILU (Pemilihan Umum) ialah pilihanraya mereka. Ia telahpun berlangsung pada 9 April. Saya kata pada Suami saya bahawa saya syukur kami tidak di sana sewaktu PEMILU, saya ada sedikit kebimbangan dengan masyarakat yang terlampau passionate. Ngeee.

Ini pasangan Toraja. Suku kaum Toraja ini dahulunya mengamalkan animisme. Kini kebanyakannya adalah Kristian. It is interesting that upacara funeral masyarakat Toraja lebih meriah dari kenduri kahwin dan perlu diadakan besar-besaran. Perlu tumbangkan sekurang-kurangnya 20 kambing/khinzir. Yang menarik tentang pasangan suami-isteri Toraja ialah, sekiranya salah seorang pasangan meninggal dunia, the living spouse will still sleep in the same room with the deceased spouse sehinggalah upacara funeral diadakan. And that could be for years! (Sebab perlu kumpul wang untuk funeral besar-besaran?) Sweet or creepy? You be the judge.

Ini pokok yang ditanam oleh Sultan Azlan Shah! Baginda sepatutnya tanam pokok di kawasan lain tapi Baginda insisted to plant the tree di kawasan Bugis kerana Baginda berketurunan Bugis. Sekiranya ada di kalangan anda berketurunan Bugis, rejoice dan berbanggalah! Kerana sama susur galur dengan seorang Sultan yang bijaksana! After all, baginda was once the Lord President of the Federal Court (now known as the Chief Justice). That's like the highest rank in my field-lah, peeps.

Bagus pesanan ini. Sejujurnya, saya lebih suka sistem memberi tips seperti di Indonesia dan di USA (inter alia) daripada sistem service tax di Malaysia. Setidak-tidaknya sistem ini guarantees that pekerja sektor perkhidmatan buat kerja dengan baik untuk dapatkan tips yang setimpal. Sayapun taklah rasa terpaksa dan sakit hati. Selalu sakit hati di Malaysia ini bila perlu bayar service tax dengan mahal tapi servis entah apa-apa. Saya dan kawan-kawan pernah raikan hari lahir Ana di Swensen's; kami suruh waiter itu bawa kek bila kami beri signal. Yang lawak, dia memang datang bawa kek, tapi dia baru nak keluarkan dan pasangkan lilin. Kemudian kami perlu bayar berbelas ringgit service tax untuk servis sebegitu. Tak ke sakit hati tu?

Ini gambar sambal belacan dan ulam-ulaman yang saya tertinggal dalam entri lepas, tentang makanan Sunda. Lazat tak terkata. Couldn't beat my Arwah Opah's Sambal Atok, but almost as good. Heh.

Saya tahu, baca fakta memang membosankan. Tapi setidak-tidaknya selepas baca entri saya pada hari ini, bertambah pengetahuan-tidak-relevan anda, kan? Ngeee. Have a good Sunday, semua! Sekian!

No comments: