Monday, February 02, 2009

"Always be a first-rate version of yourself,
instead of a second-rate version of somebody else"



Seriously-lah, I think the whole idea of blogosphere came from Doogie Howser. In the show, NPH played the main character, Dr. Doogie Howser, a resident surgeon at the age of 16. ‘He keeps a diary on his computer and every episodes typically end with him making an entry in it’. Sound pretty much like blogging to me. Ngeee. Owh, and I liked the show too. Strangely kan, tak pernah pula saya rasa teringin menjadi doktor walaupun minat siri itu. Hmmm. Perhaps from early on, I already knew that I’m not cut for science stream. Hahaha. Ketiadaan otak sains. Lemah betul.

It’s freakishly amazing that I’ve been blogging for 6 years now. 6 years! I started blogging simply because I’ve got too much going on in my head that I needed to vent out dan mengeluarkannya. Bersyukurlah kawan-kawan, that I blog instead of membebankan anda dengan fikiran-fikiran merepek saya; at least dengan cara ini, you can make the choice, mahu baca atau tidak. Heh.

Saya juga memblog kerana I like to write tapi ia mengambil masa untuk menunggu karya diterbitkan di majalah (yes, my writings have been published beberapa kali in quite a number of magazines, terima kasih) and you know me, saya tidak sabar orangnya. Blogging gives me instant satisfaction; within a few minutes, fikiran-fikiran merepek saya telah terbit and out for the world to see. Ngeee.

What I don’t get is people who have no respect for other people’s writings. Kalau tak suka, janganlah baca. Dan kalau suka, janganlah pula plagiat/tiru. I don’t appreciate-lah tulisan/gaya penulisan saya yang tak seberapa ditiru. If you don’t have anything interesting of your own to blog about, janganlah memblog. Oh you think I don’t notice? Oh you think by tweaking my ayat here and there, I tak perasan? Oh I do, my friend, I do. Grrr.

Entri sedikit beremosi. Hahaha. Ini yang terjadi pada hari malas bekerja. Saya yang berpuasa ini sepatutnya lebih insaf dan segera menunaikan solat Zuhur. Tapi tidak, saya telah membazir di Cold Storage membeli macam-macam untuk masakan berbuka malam ini, saya tidak mula bekerja lagi selepas waktu rehat berakhir, saya kemalasan, saya belum solat Zuhur dan saya menjadi emosi di perenggan di atas. Ya, saya insan yang penuh kekhilafan. Sudahlah, mahu solat dan taubat. Ngeee.

No comments: