Wednesday, March 28, 2007

"I have seen wrong actions killing hearts and their degradation may lead to their becoming addicted to them.
Turning away from wrong actions gives life to the hearts and opposing your self is best for it" ~
Ibn al-Mubarak


We women have our ‘time of the month’. I wonder, ketika aku dalam ‘waktu itu’, adakah my moods, emotions, reactions, feelings, benar2 aku? Aku betul2 tak puas hatikah dengan tunangku sehingga mencari pasal? Aku betul2 rasa bosankah dengan kerjaku? Aku betul2 terganggukah dengan kata2 manusia itu? Atau semata-mata dipengaruhi oleh sindrom itu?

Inspired by Still Standing I watched the night before, I woke up yesterday vowing to be happy for the whole day, and I succeeded. At least until evening came and something happened dan jiwaku terganggu. Sangat kecilnya perkara itu sehingga terasa malu dengan diri sendiri kerana membenarkan diri terganggu. Betapa nipisnya dinding hati.


What then mended my troubled soul?

(1) Talking to Mr. Sweetheart di mana dia memujuk, memahami, menasihati. He told me about kisah Rasulullah dan pengemis (kisah kejahatan dibalas dengan kebaikan) and about the rape victim he defended, lantas tersedarlah betapa kecilnya masalah aku dan betapa aku telah overreacted.

(2) Listening to zikrullah and tazkirah di IKIM all the way home.

(3) Pulang ke rumah dan mendapati the whole family was home. Bliss.


Wahai diri, janganlah terganggu dengan sedikit dugaan, janganlah tewas dengan sedikit kesusahan. Dan wahai teman2, bersamalah beringat pada pesanan Rasulullah: “Jauhilah perasaan hasad kerana hasad itu memakan kebaikan sepertimana api memakan kayu”.

No comments: