Saturday, April 15, 2006

Work more; or desire less.


This amok is kind of late. Tapi tak kisahlah. I need to voice out my kegeraman. KTMB commuter pissed me off (again) on Thursday. Memang kena betullah motto hidup aku sekarang dengan keadaan pada hari Khamis: Belia Benci Komuter Bodoh. I took 7.25 p.m train in hope to reach home comfortably without having to berebut dengan orang lain yang mostly will take 6-7 p.m trains. But no, sangat ramai orang lagi pada jam itu pada hari Khamis itu. Semua orang itu happened to bekerja lebih masa seperti aku, pada hari yang sama.

Aku berdiri dengan tenang dan sabar sepanjang perjalanan, dan tiba-tiba, sampai di Kepong, aku lihat terlalu ramai manusia yang menanti di stesen itu, dan semua manusia dalam train aku berpusu-pusu untuk keluar. I was listening to my MP3, maka aku tak dengar announcement. Memang bagus. Nasib baik one nice, Indian lady explained the situation to me. Apparently laluan komuter to my station rosak. Gangguan electric. Maka komuter terpaksa berhenti setakat Kepong sahaja, dan pandai-pandailah ya semua orang.

Aku dahla letih yang tahap mega letih pada hari Khamis itu sebab I worked non-stop nak kejar dateline. My parents were not home to pick me up there; Bapak was at his Maktab and Ibu was at surau. And my little bro did not know macam mana nak ke stesen Kepong. Maka I waited because the KTMB people said laluan mungkin akan pulih dalam sejam. Tapi setelah lebih setengah jam menanti, ramai orang sudah tidak tahan lagi. So I took another train, back to KL Sentral, and my bro picked me up there. I arrived home 2 hours later than sepatutnya.

Bukanlah aku nak layanan diva ke apa, because if I do, I will not take commuter every day to work. But please lah KTMB, treat people with respect. We pay. Bukannya naik free dengan ihsan kerajaan. You cannot simply dump people in one station dan harap orang boleh pandai2 sendiri lah. Memang tak mesra pengguna betullah. Itu belum lagi dengan masalah lambat, tak ikut schedule, kekurangan train sehingga menyebabkan train yang dinaiki macam tin sardin busuk etc etc la. Do something, KTMB people. Please lah. Ngee geramnya.

I know it is a minor setback. Takde apa pun. Just as it could be a better day, it could be worse too. Maka aku amat bersyukur ia cuma masalah yang kecil. Bukan kah? Ngee.

No comments: