Friday, December 22, 2006

If you really want to be depressed, weigh yourself in grams



Inspired by Miss Chics’ Thursday's entry (lantas tersedarku), I am going to write on kegendutanku; if I don't start being careful, I will be very gendut very soon. Here’s why:


(1) Now that I drive to work, I get to spend some time bersarapan pagi with Ibu (almost) every morning. Selalunya heavy; seperti roti & serunding, nasi/mee/mihun goreng, cream cracker Hup Seng cicah teh tarik etc. Cuma kadang-kadang sahaja lebih sihat seperti cereal, itupun dimakan dengan susu yang manis.

(2) Although breakfast is the most important meal of the day, tetapi masalah juga, kerana apabila waktu lunch tiba, aku tetap mahu makanan berat, seperti nasi campur, kuey teow, mee, KFC, Nandos, atau setidak-tidaknya seperti semalam, roti cicah sup ayam.

(3) Di luar bilikku ada cubicle kosong, di mana seorang clerk telah membuat perniagaan runcit kecil-kecilan (To Kimi: Kak Lin cun bini orang yang kau suka kacau telah berniaga sekarang), menjual ja-jan, seperti kacang tumbuk, sweets, asam-asam, kuih cakar ayam, kerepek, kacang etc. Jadi bila aku keluar bilik, aku teruja. Natijahnya, aku sentiasa mengunyah (contoh: di atas meja sekarang ada half-eaten kacang tumbuk)

(4) Tea ladies sering membancuh minuman lemak manis berkrim; milo, teh-o, teh tarik, nescafe. Oh help me, how can I say no to teh tarik yang kau-kau? Minuman manis is inevitable here in HSK (contoh: di atas meja sekarang ada neslo minuman pagi)

(5) Di department CMLT di HSK ini ramai yang murah hati. Pulang dari mana-mana, pasti ada makanan di meja hadapan. Semalam, buah pala.

(6) For dinner pasti perlu setidak-tidaknya jamah sedikit, menjaga hati Ibu.


Jadi bagaimana? Aku buat sit up setiap malam sebelum tidur (albeit secara kurang berdisiplin) dan minum air masak sebanyak mungkin (konon sebagai agen meneutralkan), but is that enough?!! Bos aku yang pergi gym at least 3 kali seminggu itupun amat menjaga pemakanannya! Mahukah aku lebih gendut dari sedia kala?? Enggaaaak!!! But Sweetheart is coming home esok, which means, jalan-jalan-cari-makan. How?!

No comments: